21 دسامبر 2021 - ارتباط بین کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا فیبروز کبدی و نوروپاتی محیطی دیابتی (DPN) به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

 هدف این تحقیق، بررسی ارتباط NAFL یا شاخص های فیبروز کبدی و DPN در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بود. محققان از 264 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 برای شرکت در این مطالعه مشاهده‌ای، ثبت نام کردند و برای ارزیابی وضعیت NAFLD یا فیبروز کبدی، نمره فیبروز NAFLD ، و شاخص فیبروز-4 (FIB-4) را محاسبه نمودند. تشخیص نوروپاتی محیطی دیابتی، بر اساس نمره ی ابزار غربالگری نوروپاتی میشیگان – نمره ی معاینه فیزیکی  ≥ 2.5، انجام شد. نمره ی فیبروز NAFLD و شاخص FIB-4 در افراد مبتلا به DPN نسبت به افراد بدون DPN به طور قابل توجهی بالاتر بود. تجزیه و تحلیل لجستیک نشان داد که نمره ی فیبروز NAFLD و شاخص FIB-4 ، با نوروپاتی محیطی دیابتی، پس از تعدیل برای متغیرهای کمکی ارتباط دارد (نسبت شانس تعدیل شده به ترتیب 1.474 و 1.961). اما در آنالیز زیر گروهی، این ارتباط تنها در گروه مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی با یک نمره ی چربی کبدی بالا (بیش از 0.640-) معنی دار بود.

سطح سرمی fetuin-A، یک هپاتوکین که به عنوان یک مارکر جدید در خصوص بروز بیماریهای عروقی شناخته شده است، در افرادی که تست درک ارتعاش، یا تست های مونوفیلامنت 10 گرمی غیرطبیعی داشتند در مقایسه با همتایانشان، کاهش داشت. مطالعه ی اخیر نشان می دهد که فیبروز کبدی ممکن است با DPN در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

برای مطالعه ی متن کامل این مقاله به آدرس منبع مراجعه کنید.

منبع:

https://www.nature.com/articles/s41598-021-03870-z